Saturday, November 7, 2009

Subsidi dari Tuhan...

Sana sini dok sembang subsidi...ada yang kata bahasa ni untuk orang miskin saja...alih2 orang kaya yang buat tapisan dulu sebelum ujudnya subsidi.

Yang dah tua2 tu...kena ingat juga subsidi langsung yang kita dapat dari Tuhan...subsidi umur, modalnya nyawa.

Panjang umur itu adalah himpunan pengalaman, mengumpul pengetahuan dan menghimpun peristiwa...setiap kali hari melalui anda pasti akan mendapat pelajaran tentang seni kehidupan.

Semasa masih diberi kesempatan....adalagi sisa2 hidup yang tinggal...renunglah kembali apa yang akan kita pertahankan...maut sudah diambang sedang kita sibuk berjuang pada jalan yang kita sendiri tak pasti.

Bertafakur sejenak tentang kebesaran Tuhan, menginsafi akan kejadian lebih indah dari bersembahyang sunat beribu2 rakaat...memang benar akal memisahkan kita antara haiwan...tak tercapai dek akal pula tentang kewujudan tumbuhan di rimba belantara...mengapa akar semalu yang sesungguhnya terlalu kecil mampu pula mencengkam bumi dengan erat sekali...kenapa nau dalam belukar suka melepaskan pucuknya masing2...apa ada pada madu sehingga makhluk bernama lebah saja yang bijak menawannya ... bagaimana dedalu memusnahkan pokok dan segalanya terlalu sukar untuk ditafsirkan... cukuplah sekadar kita menghayati baki umur yang ada.

Sungguh indah kejadian Tuhan kalau kita mahu belajar dari kesilapan dan perhitungan.

Kenalilah diri sebelum kita menyelami kisah2 orang...sayangilah diri sendiri sebelum kita kenal siapa yang benar2 Menyayangi.

Allah sayangkan hambaNYA...Dia bagi peluang kita melewati batasan umur bukan kerana kita hebat sangat cuma DIA menutub keaiban kita...Dia nak kita benar2 mengenaliNYA sebelum dipanggil pulang sebab DIA Maha Pengampun.

Sebelum kita dibawa mengadap, buah tangan apa yang kita bawa...tanda cintakan nabi itu bagaimana? Tanda Syukur pula macamana kita terjemahkan semasa didunia..
Bukti kita takutkan Allah pula macamana?

Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian...marilah kita berpesan2 kearah kebaikan sementara hayat masih ada.

Tanya sama umur...bila aku mati...nanti jawab umur tanyalah akal...akal pun kata dia tak pasti...cubalah tanya pada mata...lalu mata merenung pada unsur2 ketuaan...berbisik mata pada hati.

Sudah bersatu padu rupanya pandangan kita...pandangan matahati.

"......Kami bukakan tabir yang menutupi engkau sebab itu pandangan engkau hari ini amat tajam.

( Surah Qaf:22)

No comments:

Post a Comment