Tuesday, November 17, 2009

Dulu lain sekarang lain...

Orang dulu hormat dan segan pada bos.

Bos yang baik dihormati disanjungi dan disayangi...kebaikan bos dinilai oleh orang2 bawahannya...bos turun badang sarung jersi yang sama..basah lencun penuh selut...pun begitu bos sedia mengharungi bersama tanda brotherhood bos begitu tinggi...bos sedia dobi jersi2 dengan duit kocek bos sendiri...tak siapa tahu namun bos begitu memang sukar ditemui...orang ikhlas memang buat kerja tak minta dibalas...dia peduli apa orang pandang ke tak pandang...apa yang penting hati dia bahagia dengan cara dia.

Orang sekarang dah naik tocang bila bos baik...sakit telinga bila dengar budak2 sekarang panggil bos dengan panggilan boss...satu sikap paling kurang ajar yang pernah aku temui sekarang ini...bukan satu bahkan sana sini aku dengar budak2 panggil bos di pejabat...lalu tak munkin bos dapat menegur mereka sebab awal2 dikejutkan dengan panggilan itu.

Bos terlalu baik pun payah...lagi ramai yang curi tulang...lebih sedih lagi bila bos gigih siang dan malam..memerah otak hingga ke senja...sayangnya bos tak mampu nak membendung satu sikap buruk anak2 buah.

Sana sini orang gomen rasuah...nak masuk mrsm pun ada ejen pintu belakang...kena bayar sekian2...orang miskin memang tak mampu...bila mrsm penuh dengan anak orang kaya yang tak berilmu jadi ruang medan bertempur...bila kena buang pi kawtim ngan menteri.

Nak pinjam tekun pun pakai ejen sana sini..tak ada cop UMNO reject awal2 lagi...banyaklah ulat2 parti cari makan atas angin...temuduga lagi cerita aneh..ada panel yang sanggup tanya berapa boleh bagi....bos lulus syor 1...anak2 buah bos tambah lagi kosong...jadi sepuluh....tu belum lagi nak beli tiket bas xpres anak orang susah nak balik kampung...ulat2 pejabat dan ular2 air sana sini.

Hakikatnya semua ini terjadi bukan salah boss...semua tu dah jadi darah daging mereka zaman berzaman.

Terbaru cerita U48 pun merasuah budak2 U41, diarah sain kelulusan yang macam2...hari ni munkin tak ambil tapi bila sesak...lalu berakar umbi rasuah disana sini.

Semua seperti ketam mengajar anak berjalan betul.

yang memberi dah memang setan yang menerima di peringkat awal itulah iblis lalu dibiak2kan anak2 iblis...penuh sesak dipejabat kerajaan.

Hanya doa2 dari orang lama baik bos atau tidak yang dapat membantu supaya anak2 cucu kita kembali ke pangkal jalan...memang kita tak boleh nak ubah mereka cukuplah kita mendoakan kesejahteraan orang2 gomen diluar sana.

Sesungguhnya orang ikhlas berdukacita soal2 dunia tidak lama...hidup kembali ceria seperti menambah gula pada senyuman tapi tidak pada makan minum.

No comments:

Post a Comment