Saturday, January 16, 2010

Cucur Air tanda cinta

Macam-macam teknologi canggih dicipta. Membuatkan manusia semakin leka lalu selalu lupa pada asas penciptaan. Membasuh, membilas bukan lagi kerja utama, pada hal disitulah permulaan modal insan.
Kalau dulu membasuh kain lebih-lebih  lagi bila basuh telekung,
 mak selalu berpesan,
' cucur air telekung tu..' maknanya kena berselawat bila bilasan terakhir.

Nak basuh ikan, sayur-sayuran, mak pesan lagi macam dalam iklan tv,

' jangan lupa cucur air'

Itulah pesanan mak sampai melekat di hati benda-benda kecil macam ni. Harga pesanan sangat tinggi nilainya bila mak sudah tiada.

Sekarang baru kita sedar, kita sudah tidak punya masa untuk itu semua. Apatah lagi semua sudah siap terurus, sudah siap di siang, dibasuh dan di adun. 

Ada yang ready made cuma balik tumis. Siap dimasak, siap dimakan. Tertarik, menarik sampai menjilat jari.

Nak lipat kain lagi  tidak ada masa. Yang kaya ada bibik, yang miskin jadikan longgokan. Mana nak ada masa pada kerja remeh orang dulu-dulu.  Sesungguhnya orang dulu-dulu lipatan mereka, Subhanallah!!rapi tersusun atas rak kayu. Sambil melipat sempat berzikir, berselawat,.hilang rasa penat.

Padanlah anak orang dulu-dulu. Patuh taat sampai tua.

Ada hikmahnya dalam cucur air. Tauhid orang dulu tinggi menggunung.
Pada yang tidak punya masa untuk semua tu, pesan mak, anak-anak masih boleh berzikir, berselawat sambil bekerja ataupun sambil memandu. Ingat pada Tuhan tidak kira masa atau tempat.

Berselawatlah tak kira masa dimana saja kita berada, tanda cintakan Nabi terpahat dikalbu.
Hadis Nabi S.A.W.
' Seseorang itu tidak dikira beriman selagi dia tak cinta padaku ' 

Demi cinta suci sesuci airmata ibu, jangan jadikan cinta maksiat. Cinta itu sebenarnya tulus lagi murni. Cinta abadi hingga hujung hayat nanti.

Jom anak-anak kita cucur air selalu dalam hidangan dan perlakuan agar hidup tenang dan bahagia, ceria sentiasa bagi melengkapkan santapan jasad dan jiwa, ruh dan jasmani. 

Cinta itu ibadah kekuatan dalam mengenal Tuhan. Tanpa cinta tak dapat kita kenal siapa kita  apatah lagi mengenali Pencipta kita Ar Rahman Ar Rahim..Al Malik, Al Kuddus dalam As-Maul Husna...

Selamat beramal dengan cucur air.









No comments:

Post a Comment