Wednesday, January 20, 2010

Jangan lupa zakat !

Pastikan pendapatan mendapat berkat. Asalkan cukup perkiraan...zakat wajib keluarkan. Sumbangan pada masyarakat usah dilalaikan di awal usia. Tidak timbul dendam dan kebencian dihati fakir miskin pada mereka2 yang berpendapatan tetap dan mampu mengeluarkan zakat.

Bila dendam kesumat melekat dihati fakir2 miskin...lahirlah orang2 kaya yang hati2nya sudah tidak tenteram lagi...dengki sesama sendiri....ditimbuni harta macam hidup ni tak mati2 . 3 serangkai sakitnya orang2 kaya mula menjelma...menambah lembah sana sini pun masih tak cukup2 lagi..nak jenguk orang2 tua jauh sekali....tanda doa si fakir semakin hampir.

Zakat menyuburkan harta, take-home pay dijamin selesa...hari demi hari pasti senang dan damai...kekayaan yang di himpun dari muda sampai ke penghujung usia ternyata melapangkan dada...mendapat berkat dan rahmat dari dunia sampai akhirat.

'Buat perkiraan sekarang, berapakah pendapatan bulan ni...berapa jumlah zakat yang wajib aku keluarkan. Nak mudah buatkan potongan bulanan. Jangan sekali2 alpa tentang urusan zakat sepertimana kita tidak lalai mengerjakan solat. Hanya sekadar 2.5 dari hasil pendapatan bulanan, impak maksima pada kelegaan dan kepuasan hidup itu yang menjadi idaman.'

" Dirikanlah sembahyang dan keluarkanlah zakat "

( Al Baqarah: 110 )

Mulakan dari sekarang...jangan sampai tua dah kaya raya baru ingat nak berzakat berjuta2...akan berulanglah sejarah Sa'alabah di zaman Rasulullah.

No comments:

Post a Comment