Tuesday, January 19, 2010

Ku petik bintang2...

Bahagia rasanya hari ini, hari selasa...hari nostalgia.

Teuku Zakaria Bin Teuku Nyak Putih @ P. Ramlee meninggalkan dunia pada hari Selasa...P. Ramlee dilahirkan pada pagi hari Raya sepertimana bondaku yang dilahirkan diawal pagi raya..tok wan kena bayar fitrah anaknya pada pagi istimewa hari Raya.

Dua insan lagenda...meninggalkan khazanah warisan zaman ke zaman.

Betapalah aku meminati P. Ramlee seluruh jiwa dan ragaku...seakan dia bercinta denganku...tanda cintaku padanya...Al Fatihah telah lama ku kirimkan hari2 buat P. Ramlee suami isteri...dia tak tinggalkan harta dunia tapi meninggalkan ilmu teladan dunia bagi bekalan berladang ke akhirat...mendidik anak2 melayu berbudi luhur.

Dia buat cerita pun tipu harta bapak dia...bukan menipu harta rakyat jelata...jauh sekali nak aniaya anak2 yatim...kelalaian bapa menumpahkan kasih sepenuh hati pada Anakku Sazali...hasil kepincangannya nampak sampai hari ini...hubungan akrab setiakawan dalam susah dan senang....bagaimana kelam kabutnya hidup bermadu.

Benar seperti kata sifu cinta ' bersama belum tentu kita bahagia.'

Semua sandiwara rakyat malaysia ada dalam cerita2 P.Ramlee...menjadi teladan dan sempadan dari zaman ke zaman....bagi yang mahu mengutip ilmu dari pancaran hidayah P.Ramlee. Sesungguhnya ilham indah itu dari para2 malaikat. Bahasa dan ceritanya dikaji selidik oleh para cerdik pandai. Apakah sumbangan kita dalam mengenang pengorbanan P. Ramlee!

Bab dosanya dengan Allah bukan kerja kita nak mengata. Hubungan hambanya dengan Allah, hanya Allah saja yang tahu dan kita kena sama2 berdoa kalau dah faham makna peminat setia...sebab tu Allah ujudkan seramai ramai peminat untuk P.Ramlee....sepertimana tok2 guru meninggalkan anak2 murid....sekiranya tuan guru sendiri zuhud pastinya bercambah2 ilmu dan doa2 dari anak murid yang bakal menemani disana nanti...sayangnya ramai tok guru juga tenggelam dengan timbunan harta dunia...sedang P. Ramlee hanya pulang dengan tangan kosong...wajarkah peminat setia membiarkan P.Ramlee diseksa!!

Aduhai tak terbilang rasanya sumbangan P. Ramlee pada negara apatah lagi jasanya sebagai pengubat jiwa insan2 lara yang menumpang berteduh di alamfana....lalu bermusafir sambil mengumpul pahala.

Syahdunya dalam lagu;

'Di mana...kanku cari ganti...munkinkah disyurga'

Sedih juga mengenangkan kisah cinta kak Aliah yang tak kesampaian yang ditulis tangan oleh pencintanya yang setia yang sama2 bersekolah arab zaman dulu kala.

'Andai dinda pergi
daku teman tiada
meratap sunyi
hampa merana
ooo jangan tinggal daku'

Sayangnya kak Aliah dipinang sebelum kekasih hatinya masuk meminang...merana jiwa sampai ke penghujung usia...menemaninya hanyalah lagu mengubat hati yang sepi.

Itulah P. Ramlee Bintang hatiku.

Tidak semua penyair dihumbankan ke neraka selagi ada yang mendoakan kebahagiaannya ke syurga.

Al Fatihah untuk P. Ramlee dan arwah2 yang seangkatan dengannya...tanda cintaku pada hambaMu yang genius ini.

No comments:

Post a Comment