Friday, January 1, 2010

Selamat tahun baru Pak haji dan Sani

Dua contoh orang melayu berjaya dalam berniaga.

yang sorang bergelar pak haji...berniaga ikan dalam taman ke taman...askar pencen...kadang2 bila musim cuti sekolah pak aji bawa anaknya sekali sekala belajar berniaga...dia nampak hepy dengan perniagaannya...banyak harta pak aji...dalam diam2 pak aji dah boleh beli banglo...busuk ikan la pak aji ni, tapi itulah pintu rezekinya...

yang sorang nama Sani anak melayu muda yang hebat...baru setahun jagung dah bina pengangkutan ala2 gergasi...meloponglah segala pengangkutan yang ada khususnya transnasional.

Hebat macamana pun pembikinannya, kuasa Allah lagi hebat.

Ke... di sebalik kejayaan Sani ada Cina di belakangnya...tak baik buruk sangka...saja2 nak menduga...mencetuskan emosi ini adalah demi kebaikan bersama dalam kita merenung pada keaiban diri.

Muda dah dapat datuk...bukan cemburu tapi tumpang malu dan kasihan pada orang2 lama...khususnya orang2 kerajaan bekerja sampai dah tua dekat nak pencen pun haram nak dapat datuk..sekurang2nya gelaran itu menginsafkan manusia yang mahu belajar makna makam dan darjat...macamanalah golongan profesional kerajaan tak rasuah kuat...semuanya gara2 malu dengan diri sendiri lalu mencari kekayaan sekelip mata dengan cara sopan lagi sofisticated....padahal cara mereka paling licik dan complicated...tu yang payah nak kesan jerung
mengganas...hanya yang dapat cuma bilis2.

Belajarlah dengan melihat pada kejadian Tuhan...bila Allah marah...Dia berhak buat apa saja...tak kira canggih ke tidak apa yang manusia guna...helikopter pun boleh meletup tanpa ada alasannya hingga kini...fire burning! fire burning!

Selamat tahun baru pak2 aji dan mak2 aji lebih2 lagi yang jadi usahawan...jangan jadi tidak keruan bila banyak lembah yang sudah dibuka...bimbang anak2 nanti tak dapat habuan didunia dan jauh dari akhirat.

Rentetan dari kisah2 ini...marilah bermuhasabah.

No comments:

Post a Comment