Saturday, January 23, 2010

Syurga Idaman

Semua peserta kursus diwajibkan beriadah pagi2 buta...biasalah ramai yang nak membuta...yang hadir pulak yang dah tua2...tambah yang berjawatan tinggi lagilah liat bila diikat dengan peraturan...ada kelainan pada kursus kali ini bila pegawai penyelaras kursus dengan sopan mengingatkan semua pada waktu syuruk....jadi, siapa2 yang berhajat nak solat sunat Isyrak dan Sunat Dhuha di benarkan menyempurnakan niat masing2.

Alangkah bahagianya bila ada pegawai muda seperti dia...seronoknya bila ada orang2 berilmu dan beramal.

Teringat kembali pada bos lama sewaktu turun padang dari Kuala Lumpur melawat anak2 buahnya disini...Dengan nada tegas dia menegur adik2 kakak yang masih belum lagi bertudung.

' Saya nak ingatkan pada kamu2 semua yang tak bertudung...bila lagi nak bertudung...selaku ketua jabatan saya kena tegur..supaya saya terlepas dari tanggungjawab kerana tak mengingatkan kamu semua.'

Waduh2...garang giler bos ini...memang bos kena tegas pada kemunkaran...selebihnya bak kata Nabil;

' Lu pikirlah sendiri '

Ada lagi kah bos yang macam ni...memang dia nampak ja garang...tanpa selami hatinya dulu...dia terlalu baik buatku...susah nak cari bos yang macam ni...mudah2an ada!! Bos muda pun dah bijak mengingatkan dengan halus pekertinya pada yang tua2 tentang kelebihan mencari rezeki bila terbitnya matahari.

Mudah2an ada bos2 yang peka pula tentang hukum zakat...bila bos arif tentang zakat, dia tentu nak kongsi dengan anak2 buah kelebihan menunaikan zakat...selain mengingatkan semua untuk menabung...apa salahnya mewajibkan potongan zakat. Jangan sampai nakhoda membiarkan kapalnya hilang arah punca.Tidak semua kita lahir dikalangan anak2 orang alim dan berilmu..tak kira bekerja dengan kerajaan maupun swasta..pendapatan berkat dengan berzakat.

Hidup dengan berniaga sahaja boleh cipta kekayaan..meneroka dari satu lembah ke satu lembah...membina empayar kekayaan...dapat mengembara serata alam...usahawan berilmu tentunya berlumba2 mengeluarkan zakat..tak terkecuali ramai usahawan jadi Sa'alabah...

Selagi jadi orang gomen..jangan mimpi nak jadi kaya raya dan kena selalu ingatkan diri bukan kekayaan yang dicari...beruntung menjadi orang2 'yang terpilih' melaksanakan tugas2 seperti tugas2 para2 malaikat...meraih qaseh sayang Allah dengan khidmat ikhlas.

Kita mencari 2 perkara yang tidak ditemukan dalam 1 masa didunia yang fana ini.

' Kesenangan dan Kebahagiaan '

Sesungguhnya kesenangan dan kebahagiaan ada di syurga.

No comments:

Post a Comment