Thursday, January 21, 2010

Duri2 jalanan ini

' Alkisah sudah dipenghujung bekerja baru teringat nak berzakat...itupun setelah di tarbiyah oleh ustaz Ishak betapa tingginya makna dalam berzakat...aku ingatkan kena cukup duit dulu baru nak berzakat. Jahilnya hamba wahai Tuhanku...Ampunilah hamba diatas kealpaan ini.
Alhamdulillah setelah mendapat hidayah, aku pun mula berzakat dan mengajak kawan2 yang sudi untuk turut sama potong gaji demi zakat. Sebagai kakitangan yang bertugas secara langsung dalam urusan bayaran gaji, baru aku sedar tak sampai 2% staf yang memotong secara terus...munkin mereka membayar dengan tangan mengikut perkiraan tahunan...Alhamdulillah jika begitu...


Aku kira disinilah puncanya segala kebuntuan orang2 yang berpendapatan tetap yang tak pernah cukup2 biarpun dinaikkan gaji dari masa kesemasa...punca rasuah menular menjadi darah daging....bila ramai yang berpendapatan tetap tak ingat mengeluarkan zakat...menunaikan hak ke atas Asnaf. Hilang arah punca dibebani hutang keliling pinggang...sempit yang tidak berkesudahan...wal hasil balik asal, mereka2 yang berpendapatan tetap kembali semula ke pejabat zakat, menuntut wang zakat demi meneruskan persekolahan anak2.


Tanya pada diri...betulkah tindakan itu?


Bila anak nak meneruskan pengajian, kini tiba giliran aku untuk ke pejabat zakat...berat rasa di hati...kata orang macam buruk siku...dah bagi minta balik....pun begitu aku tiada jalan lagi melainkan menagih wang zakat demi anak...tak tergamak lagi rasa dihati...setelah menerima borang yang perlu ditimbalbalas oleh pak Imam di kawasan sendiri, aku jadi malu dengan pak Imam, jiranku yang pastinya tidak percaya dengan kedaifan aku...sedang aku paling suka buat jamuan makan untuk kanak2 dan jiran2....malu pada Allah lebih lagi...siapalah hamba ini wahai Allah...sehingga sanggup merampas hak orang2 yang tidak berdaya...dalam pada aku berbelah bagi...aku bertemu kawan baik..pengusaha stesyen minyak shell...dengan selamba dia bercerita yang dia baru balik pejabat zakat untuk belanja anaknya dan anak buahya sekali...susah apa...pak Imam boleh kautim. Orang bukannya tahu siapa kita...saya nak ke Johor ni hantar anak2...minyak dengan tol dah beribu...tu yang saya ambil duit zakat untuk anak nak belanja.... Subhanallah!!!apa dah jadi bila orang kaya dan berpendapatan tetap pun berlumba2 memanjat pejabat zakat.


Melopong aku mendengar cerita ramai orang2 yang tidak berhak pergi menuntut wang zakat...memanglah aku akui mereka pun munkin susah seperti aku yang nampak memang macam bukan orang susah...tapi susah kita adalah diatas kesilapan kita sendiri....siapalah aku nak berceramah dengan taukay minyak...biarkanlah segalanya berlaku...bagiku mudah saja..mulai hari ini dengan izin Tuhan tidakku tagih duit zakat ini...menambahkan kebencian dalam diri sendiri... kerana aku bukan fakir miskin yang menadah tangan...aku adalah hambaMu yang hilang arah tuju..Ya Allah...jangan Kau bolak balikkan hati ini setelah Kau berikan petunjuk.


Aku rela meminjam along dengan bunga yang tinggi asalkan aku tidak menzalimi diri orang lain...biarlah duit itu duit haram...Allah lebih tahu bahkan Maha Tahu kenapa aku jadi begini. Aku bermohon pada Ilahi agar aku diberi keupayaan membayar hutang2ku ini...biarpun dihimpit kesempitan yang amat sangat, aku masih mampu tersenyum dan gembira.'

Apabila kasih pada Allah bertambah terbuka tabir dari dunia ini yang sesungguhnya Cinta kepada Allah dan Nabi di iringi oleh kemiskinan, kesusahan, kesulitan dan kepayahan..ketabahan pada cinta paling Agung membuatkan aku masih boleh bahagia bila tak berduit.




Moral of the story;

' Dirikanlah sembahyang dan keluarkanlah zakat '

( Al Baqarah: 110 )

Sepertimana diwajibkan sembahyang...wajiblah berzakat bila sudah berpendapatan tetap..berzakat membuat kita sentiasa cukup dengan apa yang ada di tangan. Kecapilah nikmat kelazatan dalam menunaikan zakat diwaktu muda belia...waktu tidak menunggu kita...sebelum datang waktu tua...sebelum datang waktu sakit...sebelum datang waktu sibuk, sebelum datang waktu miskin...dan sebelum ajal tiba...kena ingat pada kesusahan fakir miskin...pastinya Allah mengingati kita pada setiap waktu yang bakal menyapa.


Kalau income tax kita memang dah tak boleh lari...kena denda kalau tak bayar...lain pula dengan zakat...memanglah tak payah nak susah dengan zakat...tapi kita kena ingat...sembahyang kita tetap kena sembahyang..kenapa aku wajib sembahyang...begitulah juga kenapa aku wajib menunaikan zakat. Allah tak marah on the spot kalau kita tak buat semua itu...tapi apa jadi kalau muslim tak takut Allah...tak hirau tentang dosa..kemanakah kita akhirnya nanti.


Banyak yang tidak puas hati dengan sisitem pengurusan zakat...duit zakat pun orang songlap.
Biarkanlah semua itu berlaku...bukan kerja kita nak menilai mereka. Kita serahkan pada Tuhan.
Masing2 dipertanggungjawabkan dengan urusan masing2...setiap urusan ada habuannya...kita tak dapat lari dari dunia maupun akhirat...mak bapak munkin senang lenang...apa jadi pada keturunan nanti..nak meneruskan kemakmuran dibumi Allah ini. Apa yang penting, kita laksanakan tanggungjawab menunaikan zakat. Kita sembahyang dan beramal bukan niat nak bagi orang tengok. Semuanya kerana Allah semata2. Niat kita berzakat tidak lain juga kerana Allah.


Cipta kebahagiaan dengan berzakat. Hidup kena banyak memberi dari banyak menerima. Sejarah Abu Sa'alabah di zaman Rasulullah sentiasa menginsafkan diri tentang tuntutan zakat.


Selamat beramal dari dunia menuju ke akhirat.

No comments:

Post a Comment