Wednesday, January 13, 2010

HablumminAllah dan Hablumminannas

Kita tidak payah susah-susah mengukur hubungan seseorang tu dengan Allah. Sebesar manapun serban dia dan selabuh manapun hijab, hanya Allah saja yang tahu hubungan hamba dengan Khaliq. Yang penting, ukur baju dibadan sendiri terlebih dahulu.

Tanda-tanda keikhlasan keintiman kita dengan Allah, adalah sejauhmana keikhlasan kita berbaiksangka sesama manusia.

Kita senang sekali berkawan dengan orang yang free hair,yang bertudung litup, yang cakap lain bahasa, yang putih dan yang hitam pun senang berkawan dengan kita.

Selami hati budi, kita kenal kawan dan lawan. Kenapa dia jadi begitu kenapa dia jadi begini. Terima mereka seadanya. Kita kongsi duka lara. Kunjungi guru menimba ilmu. Ziarah orang sakit buat kita insaf. Jalinkan hubungan baik bersama anak-anak kecil. yang tua maupun yang muda. Kita kutip ilmu dimana saja demi memantapkan hubungan kita dengan Allah...

Bila ruh kuat, jasad ceria dan bahagia. Kenali diri dengan rasa rendah hati, akan tersingkap rasa cinta pada yang mahu mengerti makna makrifatullah.

Hiasi diri dengan senyuman. Kiyai dari Indon berkata dia belajar senyum selama 6 bulan untuk mendapatkan impak pada senyuman dari Qalbu.

Bila kita berbaik sangka, kita temui jalan bahagia. Tuba yang dihantar, kita balas dengan senyuman. Yakinlah harimau juga boleh dijinakkan. Sujud syukur tanda terima kasih atas nikmat yang terpilih.

Islam indah kalau kita jadikan mudah. Tidak payah nak pening kepala kalau orang tu tidak bertudung, tidak berjubah, tak berserban. InsyaAllah sampai hidayah nanti, dia lebih alim dari kita yang asyik tidak berpuas hati  dengan rahmat yang Allah beri.

Bimbang jadi cerita seperti kisah penglipur lara Awang tak de tangan.

Nanti kita balik nanti tangan kosong.

Sewaktu singgah di Insaniah, kedengaran suara perempuan mengilai ketawa, bersenda riuh rendah, hiruk pikuk, macam dirasuk. Jangan diukur manusia melalui hijab.

Dalam Ihya' 'Ulumiddin Imam Al Ghazali;

Ada 4 sifat yang dapat mengangkat seseorang ke darjat tertinggi meskipun kurang amal dan ilmunya;
1) Sifat Penyantun
2) Rendah Hati
3) Pemurah
4) Elok budi pekerti

Tercipta keindahan budi bilamana 4 syarat ini terkendali;
1) Daya ilmu
2) Kekuatan mengendalikan amarah
3) Kekuatan mengendalikan nafsu
4) Tenaga untuk seimbangkan ketiga2 sifat tersebut

Budi pekerti baik juga mengalami kehancuran kerana pekerti manusia ada 4 jenis
1) Pekerti Syaitan
2) Pekerti haiwan
3) Pekerti binatang buas
4) Pekerti Malaikat

Terdapat 4 unsur dalam tubuh manusia;
1) Unsur anjing
2) Unsur babi
3) Unsur Syaitan
4) Unsur Malaikat

Ada 4 sendi2 akhlak bagi meletakkan unsur2 dalam tubuh mengikut landasan yang betul;
1) Hikmat atau kebijaksanaan
2) Keberanian
3) Kelapangan Dada
4) Keadilan

Manusia diperintahkan untuk menyingkap kegelapan kebodohan dengan cahaya fikiran.
Tidak seorang pun boleh mencapai darjat setinggi dan sempurna Nabi S.A.W. Cukuplah bila insan dapat mengikuti jejak Qaseh Baginda dan memiliki keperibadian seumpama para isteri dan khalifah baginda.

Hakikat perempuan berakal satu dan bernafsu sembilan adalah bilamana perempuan boleh melakukan apa saja sehingga menggoncang dunia. Bila hakikat ini dijadikan ilmu makrifat akan lahirlah perempuan seperti peribadi Omar Al Khattab. Istilah sekarang bahasanya gender.

Seperti kata baginda Nabi pada Omar;

' Demi Tuhan yang diriku ini berada ditanganNya...bila iblis sekalipun yang menjumpaimu, disuatu jalan pastilah dia lari tercirit birit ke jalan lain untuk menghindarkan diri darimu.'

Ketika Fatimah mengadu pada ayahandanya kerana penat seharian bekerja tanpa pembantu...lalu diajar baginda zikir bagi membina kekuatan pada Fatimah.

' Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman diantaramu dan orang2 yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat .'

( Al Mujaadilah: 11 )

' Dan menahan diri dari keinginanan hawa nafsunya, maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggal (nya).'

( An Naazi'at: 40-41 )

Sabda Nabi S.A.W.

' Sesungguhnya kamu semua tidak dapat mempergauli para manusia itu hanya dengan hartamu saja, maka pergaulilah mereka itu dengan wajah yang berseri2 serta baiknya budi pekerti'

1 comment: