Sunday, March 28, 2010

Di celah2 kehidupan

Dalam sibuk2 kami mengatur langkah ke pesta buku semalam 27 Mac 2010...dicelah2 arus manusia, nampak begitu ramainya warga2 tua mundar mandir ke hulu ke hilir sambil ditangan memegang bekas plastik berisi kuih muih serba satu. Siapa gerangan atuk2 dan nenek2 ramai2 berpesta disini.

Ooo patutlah!! ada perasmian PERKASA...entah apa makna perkasa pun maaflah malas nak fikir tapi tau lah sikit2 makna sebenar kehadiran atuk2 dan nenek2 tadi.

Hamba ni bukanlah orang politik jauh sekali nak melibatkan diri. Tapi sejak akhir2 ini setelah kita buat yang terbaik untuk keluarga, kita pun berharap pemimpin diluar sana berbuat baik pada rakyat jelata. Alangkah sedihnya sorang2 anak buah yang keciciran kesekolah disebabkan kemiskinan tegar. Paling sakit hati bila diberhentikan hasil kekangan pihak sekolah sendiri, pihak PIBG yang berkompromi, di tambah dengan PPD yang semuanya dibawah cengkaman orang2 politik.

Nak tak nak kena belajar serba sedikit tentang politik dan kena turut serta seperti orang lain supaya tidak turut terjerumus seperti atuk2 dan nenek2 semalam yang diusung beramai2 kepersidangan perkasa yang gila kuasa.

Alhamdulillah Tsunami politik melanda negara...hasilnya beberapa negeri beralih tangan kuasa pemerintah...apa yang penting kami peduli apa siapa yang perintah asalkan ada perubahan ke arah membaik pulih rakyat, khususnya rakyat jelata diluar sana yang semakin hari terhimpit dengan projek yang mega2 tapi anak2 sudah tidak berpeluang meneruskan persekolahan. Serba serbi naik harga, yuran sekolah,yuran PIBG dan macam charge tambahan yang dikenakan. Hasilnya, abang2 rela beralah tak nak sekolah asalkan adik2 dapat teruskan pelajaran.

Melihat suasana dicelah timbunan manusia ke pesta buku, ada lagi mereka yang sanggup mengusung warga2 tua keluar kampung semata2 nak buktikan yang perjuangan mereka diterima rakyat. Padahal kelemahan sudah jelas terbayang diwajah2 warga tua yang tidak bermaya.

' Allah hu Akbar, Allah Maha Perkasa, Allah Maha Tahu apa yang sebenarnya berlaku'

Kalau macam ni lah punya gelagat, marilah sama2 berdoa supaya lebih banyak negeri ditukar milik pada pemerintah yang baru. Tak malu ke dah tua2 masih tak faham arus anak2 muda. Memang anak2 muda kita sekarang ramai tak sekolah tinggi tapi tak bermakna mereka tak cerdik. Cerdik akademik hasil belajar yang sungguh2, cerdik jati diri hasil penindasan orang2 atasan.

Jangan menidakkan perjuangan anak2 muda melayu yang dahagakan perubahan. Hamba antara yang berdoa agar UMNO tumbang dipersada negara tercinta.


No comments:

Post a Comment