Tuesday, March 30, 2010

UMNO sudah tua

Tirai 2007;

Ketika sedang menikmati minum pagi dalam kedai makan didaerah terpencil, Malau diutara tanahair,pagi2 buta dah dengar bebelan tuan kedai pada anak yang sudah siap nak kesekolah.

' kerajaan kata free....apa yang free nya...ni baru sorang sat lagi petang ada lagi sorang...tak payah sekolah lah macam ni...Ni hah cuba kak tengok!!'

' MasyaAllah..banyaknya!! darjah berapa? '

' Darjah 3 pun nak kena bayar seratus enam puluh bila mula masuk sekolah...nanti untuk yang tingkatan satu lebih lagi'

Ada hampa kesah!!! Betapa peritnya orang kampung nak cari duit sebanyak itu.

Ambang 2008;

Alhamdulillah akhirnya servis bertukar tangan pada 2008 berkat tangan2 orang miskin buat keputusan. Orang miskin bijak berpolitik kalau diajak masuk gelanggang.

Kita tengok rentak baru macamana lagaknya...Alhamdullillah!!! So far so good...no harm done!

Yang kepohnya di Pulau Pinang. Tak de bezanya Guan Eng dengan Tsu Koon. Sama-sama orang cina. Apa masalahnya!! Kenapa ketika UMNO banyak kerusi di Pulau Pinang, tampuk perintah ketua menteri, diserahkan pada orang cina sejak Chong Eu lagi sedangkan sekarang kelebihan mata memang pada orang Cina jadi tak salah  Cina Guan Eng yang memerintah. Mudah-mudah Guan Eng kekal menakluk Pulau Pinang sampai bila-bila. Memang itu kelebihan bangsa cina.

Jadilah pengajaran pada melayu UMNO yang sibuk-sibuk sungguh nak rampas kelantan yang sudah memangnya bangsa melayu yang perintah...apalah salahnya!!! Akibat kerakusan nak tawan kelantan, bukan saja satu malah banyak negeri yang beralih arah.

Allah hu Akbar. Cina pun manusia malah dia lebih baik dari kita orang melayu bila mereka menerima hidayah Islam. Kita doakan ada diantara mereka yang dimasukkan hidayah Islam hasil gandingan mantap bersama Tok-tok guru, para alim ulamak yang berlapang dada dengan orang-orang Cina maupun India.

Memang dari kecil sudah melekat lagu ini dalam kepala seolah2 mengingatkan bangsa agar tidak leka dengan permainan kotor orang2 politik khususnya orang2 UMNO yang terlalu leka kerana memerintah terlalu lama.

' Marilah mari, pergi mengundi,
jangan lupa kewajipan pada negara,
Fikirkan lebih dulu dengan akal bistari
Sebelum membuang undi yang dihargai'

2009 UMNO mula perasan.

Kementeria Pembangunan Usahawan yang dirangka khusus untuk membangunkan kerjaya keusahawan jadi kerjaya pilihan untuk anak-anak melayu maju berniaga. Kementerian ini semakin popular dipersada antara bangsa. Akhirnya dibubarkan tanpa notis, seolah-olah UMNO memang tidak berhajat melihat anak2 bangsa mereka berjaya dan merdeka minda. Mereka rela bangsa sendiri ditakok lama.Hanya menadah tangan pada subsidi dan bantuan sepanjang zaman. Selamanya hidup orang-orang melayu dicucuk hidung.

Bila rakyat cerdik IT. Kerajaan UMNO terbeliak biji mata. Bimbang anak2 melayu bangun dari lena yang panjang lalu dibubarkan peluang yang telah dicipta. Dengan mudah mereka pejamkan mata pada segala persiapan yang telah dirangka. Sesungguhnya bala sedang menanti. Menunggu kejatuhan UMNO yang hakiki. Akibat dari pembubaran satu-satunya kementerian yang sedang bergaya menggapai awan, mencipta nama. Kementerian yang sedang merealisasikan keusahawan menjadi kerjaya pilihan bagi semua umat Islam bersandarkan hadis 9/10 rezeki itu adalah dari berniaga. Mak cik goreng pisang ditepi-tepi jalan gigih berusaha dengan kemudahan yang ada apatah lagi anak-anak melayu muda berpeluang meneroka sampai keluar negara.

Akibat dari segala penganiayaan, sama-samalah kita nanti babak-babak terakhir sandiwara UMNO yang semakin hari semakin tua dan wajib dibersara.

2010 UMNO huruhara sampai menjelang pilihanraya.

No comments:

Post a Comment