Tuesday, March 16, 2010

Pek Nga!!!

Kenal Pek Nga? apa itu pek nga? tempek2 atas belanga jadilah pek nga. Di short form kan bahasa. Orang dulu memang pakar short cut ayat.

Pek Nga ni makanan orang dulu2...makanan zaman jepun...murah dan mudah serta mengenyangkan...banyak dah anak2 remaja tak kenal pek nga...pasti ramai yang kerinduan dengan pek nga makanan melayu lama khususnya orang Kedah.

Kalau orang Benggali atau keturunan Islam benggali dengan capati jadi pilihan...yang mamak2..yang darah2 keturunan keling tentulah roti canai tapi melayu dan semua bangsa dah tak boleh lari dengan roti canai...apa taknya tak de bini2 dah yang nak susah2 masak pek nga macam mak kita dulu2. Tentulah beralih ke kedai mamak cari yang murah dan mudah serta yang mengenyangkan.

Bahan2 pek nga:

Tepung gandum
kelapa parut...lebih sesuai kelapa muda....mesin ambil yang putih2nya saja
Air dan sedikit garam

Gaul semua bahan...bancuhannya agak2 lembut dan mudah kita nak tempek2, masukkan sikit minyak supaya tak lekat dan tempekkan bulat dan agak2 tebal dari capati.. Sesuai kuali leper kuali capati...tambah2 sekarang kan ada stainless pan lagi lah mudah...alih2 kan..ikutlah nak garing sikit2 pun tak apa.

Di cicah dengan gula pun sedap...apatah lagi kalau dicicah dengan kari semalam...pasti menyelerakan.

Teringat puasa tahun yang sudah2...diberikan pada jiran...tidak terlintas makanan tu jadi sebutan sisuami lalu si isteri datang nak menuntut ilmu...apalah sangat dengan pek nga hamba ni.

Rupanya dah lebih dua tiga puluh tahun dah suami tak jumpa pek nga yang asli yang macam mak dia buat dulu2..Inilah makanan mereka adik beradik.

Alhamdulillah suaminya dah jadi orang besar sekarang tapi kerinduannya pada pek nga masih tersemat dikalbu dan sesungguhnya menyentuh hatiku.

Kadang2 hubungan tetangga lebih mulia berbanding saudara mara. Hamba bersyukur punya jiran yang baik2 yang tiba paling awal ketika bondaku terbujur kaku disubuh sunyi pagi Selasa.

Nostalgia pada pek nga resipi turun temurun.

No comments:

Post a Comment