Wednesday, March 24, 2010

Sahabat Nabi jadi pedoman.

Kisah penglipurlara untuk dikongsi, cerita anjing dan kucing musuh tradisi dari zaman berzaman.

Hanya manusia beriman dan haiwan pasangan yang terselamat didalam bahtera Nuh.

Semasa bergelut dalam pelayaran semua telah diberi peringatan supaya tidak bersenggama...bimbang pembiakan yang tidak tertampung.

Kucing mengadap tuan bahtera.Kucing mengadu pada tuan empunya bahtera perihal anjing yang bersenggama bersama pasangannya.

Lalu anjing dipanggil mengadap.

Akibat menanggung malu yang teramat, anjing bersumpah;

' Bagi menebus maluku ini..seluruh alam bukan saja menyaksikan bahkan mendengar permintaan kucing untuk bercengkerama dengan pasangannya'

Sesungguhnya anjing juga mempunyai hak memohon pada Tuannya untuk berdoa sebagaimana hamba2 yang lain.

Bermulalah sejarah permusuhan tradisi anjing dengan kucing dan kemarahan anjing pada kucing tak pernah padam hingga saat ini.

Sungguhpun kucing dituduh pengadu domba...namun kucing juga tidak berdaya melawan takdir....biarpun malu disaksikan seluruh alam bila kucing mula mengawan...kucing tetap sabar membersihkan diri saban hari tanpa henti...sampai nampak keserian kucing terserlah kerana kucing rajin mandi membelai diri saban hari.

Ada ilmu pada kucing kalau nak kekal awet muda.

Samada anjing bersalah atau tidak, semua kita tak dapat nak jawab sebab itu urusan anjing dengan Tuannya. Pengukur nafsu dan hati milik Tuhan yang abadi.

Kucing memang pemalu tapi kucing tidak boleh dipercaya samasekali walau tuannya sudah banyak menabur budi sedang anjing memang menumpukan sepenuh taat setia pada tuannya.

Yang faham makna sahabat akan dapat banyak ilmu dalam aksi kucing. Berkata benar biarpun pahit. Sahabat sejati tak minta disogok. Biarpun seluruh alam menafikan kejujuranmu, sahabat sejati jujur pada diri sendiri sepertimana kucing yang sentiasa mendoakan diatas segala kebaikan tuannya. Jadi, jangan sekali2 membenci dan menganiaya kucing yang sudah jelas kucing mendapat gelaran sahabat.

Kemuliaan kucing diangkat semula dizaman Rasullullah S.A.W. bilamana kucing menjadi sahabat nabi.

Hakikat kejadian, malaikat tidak dibenarkan memasuki rumah yang ada anjing.

Ada iktibar yang boleh kita pelajari dalam sejarah permusuhan ini dalam mengenal diri untuk tunduk sujud pada Ilahi, Pencipta Yang Maha Suci.

Sama2 kita kutip ilmu bagaikan anjing dengan kucing, cerita penglipur lara peninggalan orang2 dahulu kala.

No comments:

Post a Comment