Sunday, March 14, 2010

Follow the flow

Sana sini dipenuhi kaum perempuan. Orang perempuan bukannya pandai sangat pun cuma mereka rajin sangat2. Akal pun cuma satu berbanding lelaki 9 akal. Lelaki dah malas nak gunakan akal yang sembilan....dah perempuan sibuk sangat nak ke depan...lelaki bagi laluan mudah..Padahal kalau lelaki gunakan sebaik munkin akal yang sembilan...lahirlah lelaki ilmuwan yang arif lagi bijaksana.

Malas fikir, malas belajar senang cakap ramai sungguh lelaki suka duduk lepak sana sini kadang2 tu saja nak menguji kesabaran kaum perempuan yang penat memerah otak belajar, bekerja siang malam tak tentu masa sampai tak punya masa untuk bersenang2 demi memenuhi tuntutan keluarga. Sedang ramainya lelaki buat2 bodoh ja...aduhailah anak 0mak!

Dimana silapnya lelaki jadi begini dan perempuan jadi begitu.

Seperti kata setengah lelaki....'dah nak sangat ambillah kat hampa semua'

Yang berlalu biarkanlah berlalu...tak munkin dapat berpatah balik pada dunia yang semakin ligat. Segala kejadian dipersekitaran jadikan pengajaran pada yang bergelar ibu kenapa ramai lelaki mengalami krisis identiti. Nak bagi kaum hawa buka mata bila hawa menguasai segala selera.

Kenapa ramai lelaki lembut...kenapa lelaki tak minat belajar...kenapa ramai mat2 rempit...akhirnya ramai lelaki bangsa kita terperosok dipenjara.

Segalanya bermula dirumah.

Yang sebenarnya sebijak manapun ilmu dan kuasa yang wanita ada, didapur juga tempat paling sesuai nak impliment ilmu yang berharga yang telah wanita pelajari.

' Dunia ini ibarat dapur bagi wali2 dan akhirat adalah arkitek mereka'

Ibu yang baik akan sentiasa dikenang dan bertakhta dihati anak2 sampai bila2...sampai mati pun ibu hidup menerangi cahaya bagaikan wali keramat...doa ibu pada anak dan doa anak pada ibu saling bertautan dari zaman ke zaman.

Bila ibu jadi arkitek dalam dapur, mana munkin anak2 berkeliaran mencari identiti.

Mak jadi dr.dah tak pandai masak satu, tak de masa nak masak dah dua dan tak minat nak belajar masak lagi la hampeh punya dr. Humban je ijazah kedoktoran tu dalam longkang.

Terlopong juga bila diberitahu pensyarah wanita seorang Dr. paling malas ke dapur, tak tahu masak, semua diserah pada bibik.

Mak lawyer, cakap serupa dia sorang yang pandai cakap..jemu jugak suami dan anak2...cakap tak renti2 bercakap....takat hebat dalam court sudahlah!

Tu belum mak politikus lagi...sembang serupa wanita paling bijak handle negara...mula meminta kuasa satu persatu....sudah termaktub dalam kitab tua wanita tak boleh jadi pemimpin....cukuplah jadi pendidik dengan kuasa yang diamanahkan.

Yang jadi usahawan...keluarga semakin tak keruan...bak kata P. Ramlee;

' Heng sana...heng sini...itu bini aku ke '

Bila wanita gila nama dan glamour...renunglah semula sekali sekala apakah itu yang di ajar oleh mak kita. Mak nak anak mak memberi manfaat kat orang ramai bukan mengajak orang ramai dihumban keneraka yang penghuninya sudah nyata wanita yang monopoli. Tipu daya iblis paling mudah menguasai wanita yang sembilan nafsu. Tidak mustahil nafsu yang sembilan dapat dikawal dengan hanya akal yang satu bila wanita kenal siapa dirinya disisi Allah...yang tunduk malu kerana takutkan Allah...yang diam membisu sebab Allah lebih tahu tentang penciptaan kita.

Nak suruh orang hormat pada jasa dan kerja kita...kenalah kita hormat diri kita dulu..sayang pada gelaran ibu, umi, mak, mama, mummy dan lain2 yang sama maknanya yang Allah anugerahkan. Terlebih hormat pada ibu yang melahirkan kita. Dah bersuami...hormat dan akur pada ketentuan Tuhan. Cintakan Allah dan Nabi cinta paling tinggi...tak payah susah2 nak ungkit2...Allah lebih maklum.

Mengadulah pada Allah.

Fitrah wanita, Follow the flow.

Feng Shui Cina pun percaya dengan kekuatan follow the flow.

No comments:

Post a Comment