Friday, March 5, 2010

Dulu lain sekarang....sekarang lain

Pun begitu suaranya tetap sama. Ceria menyambut kedatangan hamba, Lamanya tak jumpa. Lantas dia mencari cermin mata. Nak tengok muka dekat2...laluku nyanyikan lagu,

' aku masih seperti dahulu.......'

'eeii lainlah, sapa cakap sama...dulu tak bertudung...'

' Dulu lain, sekarang lain, dahulu bujang sekarang dah kawin '

Berderai kami berdua ketawa gumbira...sukanya jumpa kakak zaman muda2...kakak yang mengajarku banyak benda tentang hidup. Dah uzur nampak kak N. Fizikalnya sudah tak sihat...mental tetap hebat...ceria bercerita zaman muda2. Suara kak N menyinari hidupku semula. Dia ajarku serba sikit menjahit dan mengkait yang sememang bukan kegemaranku. Dapat juga disiapkan satu nak sebai kat bahu bila sejuk dan bila demam tak kebah2.

Pakar masak sudahlah pasti...masak makan dihujung jari...dek kerana asal usul kak N dari cina Kuantong nun dari tanah besar Cina...kebersihan dijaga begitu rapi...luar biasa bersih dan adakalanya merentap hati kawan2 yang seangkatan dengannya yang tidak berapa peka untuk jadi bersih...tambahan pula rakan2 yang melayu jati yang terkenal dengan pemalas dan pengotor...belajar dari kebersihan orang lain apalah salahnya dalam menimba ilmu dunia. Bersih itu separuh dari iman.

Semalam aku bersama Normah Bux. Tuan tanah tempatku berteduh ketika mula menjejakkan kaki di kuala lumpur. Menumpang sewa dirumah mak saudara kak N yang tak pernah kawin sehingga menutup mata pada 2003. Kini kak N mewarisi harta peninggalan pusaka kak minah. Masa hayatnya aku tetap menziarahi kak minah, insan berhati mulia yang rasanya tak pernah melakukan dosa2 besar sekadar meleteri kami yang seperti anak2nya sendiri. Mengadu domba tentang nasibnya yang tiada siapa yang sudi datang meminang. Keinginannya untuk berkawin tak pernah padam, sentiasa ada biarpun ketika itu usianya sudah melebihi setengah abad.

Banyak album kenangan pahit manis bersama kak minah tersimpan dilipatan hati. Yang pahitnya kak minah terlalu bersih tak terkata. Kadang2 dia yang seperti tak mandi2, membersih rumah tak henti2. Habis dikerah kami semua, bergotong royong membersih rumah. Yang nak marah tu, anak kecil kak N yang di jaga sedari kecil, jadi mandor. Dalam marah kami tetap bergurau senda melayani kerenah orang tua. Cerita kg. baru ketika tragedi 13 Mei, kak minah sorang2 diri dirumah kayu yang besar lagi menggerunkan siapa saja untuk menginap disitu. Bagi kami yang seperti kata en. sabri rebus tak empuk sememangnya pengalaman bersama kak minah sesuatu yang sukar dilupakan. Setiap pagi Ahad, kami diarahkan oleh kak minah untuk menemani kak minah ke pasar chow kit. Awal2 pagi beca yang ditempah sudah setia menunggu diluar pintu.

Aku yang kerap menemani kerana kononnya kami berdua begitu serasi. Ye lah tuu... Mendengar dia bercerita, berseloka aku yang paling muda rasa gembira....sedang yang lain malas bicara. Kak minah anak yang bongsu. Dia dihadiahkan rumah pusaka itu hasil sepakat adik beradik. Kak Minah penjaga setia pusaka ayahanda. Kini rumah kayu kak minah tiada lagi. Dia sempat tinggal dibanglo mewahnya hanya untuk beberapa tahun sahaja. Kak Minah tetap tak berubah biarpun rumah sudah diubahsuai dengan jutaan ringgit...dia seperti kadam dalam rumah sendiri.Mencuci membasuh tanpa henti. Lap sana lap sini...bilik airnya yang cantik hasil buatan barang2 import langsung kak minah tak guna....balik2 kak minah mandi kat ruang bilik mandi didapur yang dikhaskan untuk orang gaji padahal kak minah jadi orang gaji dirumah sendiri. Sejak kami berempat pindah dari situ, dia tak pernah sewakan untuk orang lain....pernah dia cuba katanya tapi tak sampai sebulan orang tu pindah....sah orang tu cabut lari sepertimana kami idamkan dulu....tapi tak sampai hati....sempat juga melewati usia lebih setahun bersama kak minah....jalinanku bersama kak minah tetap kekal sampai bila2.


Kali terakhir ku kunjungi kak minah bersama kak Rohani...kakak kandungku yang sama2 menumpang disitu. Kenangan paling istimewa ketika kakakku kawin, kak minah dengan rela tanpa diminta. dia meminjamkan seuncang barang2 kemasnya yang lama disimpan untuk perkahwinan sendiri. Sayangnya hajat kak minah tak kesampaian. Tersentuh hati kami dengan budi baik kak minah. Bagi yang tak minat apatah lagi yang meluat dengan gaya dan suara serta pakaiannya yang ala2 nyonya mansor dalam ibu mertuaku, sudah tentu tak dapat menyelami hati budi anak dara yang lanjut usia ini.....tak kenal maka tak cinta. Terima kasih tak terhingga pada bonda tercinta yang dalam diam2 bonda menyusuri kg. baru mencarikan rumah sewa untuk anakanda. Hasilnya kami bertemu kak minah. langsung berkenalan pula dengan kak N yang sudah ketentuan Tuhan berada ditempat kerja yang sama.


Al Fatihah buat ayahbonda di pagi Jumaat yang mulia ini, juga pada kak minah dan tak lupa buat kak Bainun yang diceritakan kak N semalam yang wajahnya kak Bainun seumpama bidadari ketika dikafankan. Walaupun kita tak pernah melihat bidadari tapi kecantikannya luar biasa tak sama semasa hayatnya dulu....putih memancar seperti sedang tersenyum....begitulah gambaran jenazah kak Bainun. Pernahku catatkan entry khas untuk kak Bainun bagi merakamkan keistimewaan khusus wanita ini....kak Bainun antara wanita yang istimewa pernah ku temui.


Kita sedang mengembara dalam hidup ini....apa yang tinggal bila pengembara sudah tiada lagi didunia....buah tangan apa yang pengembara bawa bila kembali untuk bertemu Allah.


Al Fatihah!!!


Ya Allah! Ya Allah! Ya Allah....banyakkan menyebut nama Allah dihati sorang2 diri nescaya Allah ingat pada kita bila berada di khalayak ramai. Bila kita ingat pada Allah dalam khalayak ramai, Allah akan ingat pada kita dikhalayak yang lebih baik lagi.

No comments:

Post a Comment