Friday, June 4, 2010

Bola Tahajud

Gegaran bolasepak kian terasa. Bahang ada dimana2. Piala dunia milik siapa.

Adam pilih Brasil.

Hijau kuning lambang perpaduan.

Gegak gempita tv 1 menumpang glamour iklan bola...hakikatnya tv 1 hidup segan mati tak mahu. Tumpang glamour bola, tv satu hidup semula.

RTM patutnya dah lama dah Rehat Tunggu Mati.

Mujur ramai lagi kuat bersengkang mata tengok bola. Kedai2 mamak bersiap sedia disetiap penjuru...riuh rendah gegak gempita bila tiba musim bola.

Sayang seribu kali sayang...esoknya malas2 belaka nak buka mata...kerja entah kemana...membuta sampai ke senja bagi meneruskan episod seterusnya.

Begitulah senario rakyat malaysia khususnya rakyat melayu yang gila bola.

Berpusing2 hidup seperti bola sampai mampus...sedang bangsa lain makin kuat hari demi hari.

Menimba ilmu dalam permainan bola sudah cukup untuk mengingatkan kita sejauhmana kerjasama kita sekeluarga...kerjasama melalui semangat bangsa dan semangat beragama.

Belajar pun tidak, bekerja malas, sembahyang jauh sekali alih2 gilakan bola setengah mati.

Sekadar memperlihatkan pada anak2 cucu kenapa pasukan bola melayu tak ada stamina bahkan tidak berkarisma....simpan saja jersi2 mereka, baik pakat2 terjun bendang....pada yang tengok tapi tak nampak apa yang bangsa lain nampak melalui semangat berpasukan, semangat bangsa, semangat setiakawan melalui tipu daya permainan.

Sila cari idea baru dengan terjun dalam laut lagi baik daripada hidup didarat menyusahkan mak bapak yang membenarkan kita melihat bulan dan matahari.

Bertahajud walaupun terpaksa melepaskan selimut namun kekuatan bertahajud ada matlamat tersembunyi....sepertimana pasukan luar negara yang mendapat kekuatan luar biasa.

Sebelum wisel penamat dibunyikan.

The ball now is at your feet.

***Piala Dunia 2010 JABULANI diAfrika Selatan tidak ada bezanya dengan jebonlani 2010 di Malaysia $$$$$

' BORN TO BE FREE '



[ Bebaskan diri hari ini ]

No comments:

Post a Comment