Saturday, June 26, 2010

PROFESOR DR. KHADIJAH DIN

Wanita Islam khususnya wanita melayu di Malaysia yang berjenama sungguh sulit untuk anak2 buah jadikan idola, mentor sifu oh whatever!

Tidak dinafikan semakin ramai wanita melayu terpelajar semakin terhakis budi dan akhlak mulia yang tersedia ada pada wanita khusunya yang bertitle bonda.

Benar hamba memang mengata. Hamba nak bercerita sesama kita tentang fenomena manusia gendernya wanita. Aku bercerita keranaMu Ya Allah. Tidak ada dayaku sebagai hambaMu yang cuma punya dua tangan menadah doa padaMu agar terlepas seksaan mental insan2 yang didera secara terhormat oleh manusia bergender female yang  bertaraf Profesor Dr.dan di antara contoh mendera paling hebat adalah  dari Prof. Dr. Khadijah Din bukan nama sebenar.

            
 











ACADEMIC QUALIFICATION


Bachelor, MEDICINE, CAIRO UNIVERSITY, EGYPT, 1981.
Master, PUBLIC HEALTH, JOHNS HOPKINS UNIVERSITY, MARYLAND USA, 1987.
Master, MATERNAL AND CHILD HEALTH, HARVARD SCHOOL OF PUBLIC HEALTH, MASSACHUSETT USA, 1991.
PhD, PUBLIC HEALTH (MATERNAL AND CHILD HEALTH), HARVARD SCHOOL OF PUBLIC HEALTH, MASSACHUSETT USA, 1994.


Bravo! Hebat! Hebat sungguh tahap pencapaian Prof. Dr. Khadijah Din bukan nama sebenar. Kehadiran manusia seperti  dia sepatutnya menyemarakkan aset icon Albert Einstein Malaysia. Sayangnya nak dijadikan idola seperti Florence Nightingale ' lady with a lamp ' pun Profesor Dr. ini tak mampu, inikan nak mendapat tempat dihati  para2 pelapis academician yang lain jauh sekali untuk di ambil contoh teladan kehebatan perjuangan seperti Khadijah,  Aisyah, dan isteri2 Nabi bahkan nak diibaratkan seperti ummu Habibah pun Prof ini tak layak samasekali.

Tersebutlah kisah benar tentang penderaan mental oleh pakar penyelidik tanah air, Prof. Dr. Khadijah Din bukan nama sebenar ke atas pembantu penyelidiknya yang juga memiliki segulung ijazah bernama Yati. Hari2 yang dilalui oleh insan ini sungguh mencengkam jiwa manusia biasa. Yati, diantara mangsa dera secara diplomatik oleh yang bergelar Profesor Dr. yang juga memegang title ibu. Tugas hakiki pembantu penyelidik tidak disempurmakan bahkan Yati dilayan seperti kunta kinte. Status hamba memang Yati rela tapi menghambakan Yati seperti abdi sungguh menyayat hati.


Yati dikira yatim diawal usia tatkala ibunya pergi meninggalkan dia yang sedang mengisi jiwa dengan  limpahan kasih sayang. Penampilan Yati sentiasa dalam keadaan tertekan. Kelam kabut dengan perintah puan profesor  dr. membuat Yati seperti dalam kekalutan dan kecemasan. Disuruh kesana kemari, membayar bil2 persendirian tanpa memikirkan kesempitan Yati yang serba kekurangan dan paling down to earth bila Yati di ajar secara dramatik oleh profesor dr. bagaimana menyediakan teh untuk diri Profesor Dr. itu sendiri.

' Yati!  Celup uncang teh jangan lama2...saya tak perlukan gula'

Begitulah pesanan Prof Dr. hampir setiap pagi , setiap hari, setiap bulan  sehingga membuatkan  kepala Yati seperti dihantuk2 kedinding pecah berderai. Malunya Yati pada diri sendiri, dihina macam hamba yang tak pernah tahu apa2 tentang penyediaan teh untuk minuman Profesor Dr. sedangkan Yati juga seorang perempuan. Pun begitu atas kesedaran jawatannya sebagai pembantu penyelidik, Yati tetap akur pada perintah biarpun semua titah perintah puan Prof. Dr.tidak termaktub dalam kontrak apatah lagi tiada kena mengena dengan bahan rujukan penyelidikan.

Gelora rasa Yati menginsafkan hambaMu, mengalir airmata Qaseh Bonda pada Yati yang tak punya ibu tempat mengadu.  Sebak dadaku menahan rasa kemarahan pada manusia bergelar Profesor Dr. Hanya pada Allah bonda kembalikan duka nestapa keluhan Yati. Tanda hormat pada kesabaran ini laluku abadikan kisah Yati untuk kita  bersama2 berkongsi rasa.

Sejarah Yati, jadikanlah pedoman untuk anak2 cucu diluar sana mengenal makna kesabaran tahap luar biasa bagi manusia yang tidak punya siapa2 untuk mengadu, kecuali Allah yang sedia menemani hambaNya ini.

Tak cukup untuk menyediakan teh, setiap kali bermesyuarat,  sudah menjadi kerja tetap menanti Yati untuk mengambil sisa2 makanan untuk dihantar kebilik profesornya yang tak sudi bersantai bersama yang lain memandangkan Prof. Dr. berimej Islamic sentiasa berjubah hitam pakaiaan rasminya tiap2 hari. Dimata ramai Prof. Dr. ini sungguh disegani sedang pembantunya merasakan diri sendiri begitu  terhina  sekali seolah2 Yati yang sedang mengutip sisa2 makanan adalah untuk mengisi perut Yati sendiri.

Aduhailah Yati!!!


Membeli makan tengah hari adalah tugas wajib Yati meskipun dalam hujan lebat Yati terpaksa berlari2.
Manakala setiap pagi dan petang menjadi rutin Yati, mengangkat beg2 berat prof. sarat dengan bahan2 kajian seorang pakar penyelidik dari laman letak kereta ke pejabat yang mulia puan Prof. Dr. Khadijah  Din bukan nama sebenar.


Mundar mandirnya Yati setiap pagi dengan beg2 berat dikiri kanan tangan dan bahu membuatkan Yati selalu berfikir sampai bila akan berkesudahan dengan segulung ijazah yang Yati ada. Faktor usia membuatkan Yati tidak berdaya untuk berhenti. Yati ingin sekali berdoa pada Allah mudah2an akan ada hendaknya kereta yang melanggar Yati dari belakang.


Subhanallah...Yati sangggup mengorbankan diri sendiri demi menyimpan angan2 yang dia kononnya dapat menebus maruahnya yang tersembunyi. Yati bermohon dilanggar kereta agar dunia membuka mata siapa sebenarnya Profesor Dr. Khadijah Din bukan nama sebenar. Siasatan demi siasatan akan dijalankan dan akhirnya terbongkarlah rahsia kenapa Yati diarahkan membuat kerja yang tidak ada dalam senarai tugasnya. Tentunya cerita kemalangan Yati terpampang di dada2 akhbar dan menjadi perbualan hangat orang ramai dan secara tidak langsung Yati dapat memalukan manusia gah itu secara diplomasi.

Betulkah tindakan Yati hanya Yati yang punya jawapannya padahal keadilan  pembelaan untuk Yati  tentunya sesuatu yang belum pasti. Yati dijadikan Allah lebih sabar ketika  ini berbanding ketika dia menerima ujian lebih berat sewaktu ibunya dipanggil pulang bertemu Allah. Sudah tentu ujian kesabaran menerima kesedihan bila ditinggalkan insan tersayang lebih parah berbanding dengan menempuh ujian pelbagai ragam perangai manusia dikira mudah oleh Yati.


Hiba hati memikirkan doa yang bakal dipanjatkan Yati, namun apa yang dapat seorang ibu lakukan hanya mampu mendoakan yang lebih baik untuk Yati  meskipun Yati bukan anakku.

Mudah2an Yati mendapat jodoh yang baik dan berbakti hanya pada Allah, suami dan mendidik anak2 agar berjaya didunia bagi menempah akhirat yang abadi. Kekuatan yang ada dalam diri Yati  memunkinkan Yati untuk tidak mengikut jejak langkah Profesor Dr. Khadijah Din bukan nama sebenar.

Hari ini 26.6 hari jadi Yati dan Yati menyimpan azam untuk memilih kerjaya baru dalam hidupnya. Dia bercadang memohon jawatan maid bertaraf profesional disamping dapat  menjadi pioneer dalam membantu usaha kerajaan mengurangkan kemasukan PATI ke Malaysia Yati yakin dia dapat berbakti sebagai maid yang cemerlang  berdasarkan pengalamannya mengendalikan manusia beremosi tahap tinggi. Sudah pasti dia dibayar gaji setimpal dengan ijazah yang ada disamping Yati berbakti dengan rela sesuai sekali dengan piagam  jawatan baru yang disandangnya.


Kah! Kah! Kah! Sekali sekala pandai juga Yati berjenaka.



Sungguhpun laughter is the best medicine, Yati  berjaya tidak mengamalkan konsep ketawa orang putih ini yang sesungguhnya ketawa mengundang membutakan hati .

Sebaliknya Yati memilih meminati sukan bolasepak sepenuh jiwa raga sepertimana kaum lelaki yang  bijak mengawal perasaan, melepaskan rasa dendam dan kemarahan hanya sekadar berada didalam lingkungan padang permainan.

Waka! Waka! Waka!


Memetik kata2 dalam artikel Berita Harian hari ini  bertarikh 26.6.2010  dihadiahkan  khusus pada Yati sempena hari jadi Yati yang ke 28  jatuh pada hari ini juga,

" individu sebegini munkin terpelajar tetapi kurang terdidik. Orang yang terdidik bijak memelihara emosi diri dan orang lain "


Moral dari cerita ini,
Puas kita mencari mesej dari Allah secara positif mengikut suara hati. Di akhir pertemuan timbul kesedaran sesungguhnya tempat wanita sewajarnyalah didapur menjadi tiang seri rumah cumanya berapa kerat yang sanggup menghayati disebalik dugaan hebat ini ada rahsia demi rahsia Allah yang tersembunyi.

Teringat kembali kata2 peninggalan arwah nenekku Fatimah  pada anaknya yang diceritakan  semula arwah bonda padaku sewaktu remajaku dulu. Nenek berjuang seperti lelaki  dizaman dahulu kala, zaman bintang tiga. Berpatah arang berkerat rotan nenek tetap mempertahankan fitrah hawa supaya tidak ada cucu2 perempuannya dibenarkan keluar bekerja meskipun mereka dihantar bersekolah zaman2 dulu. Cukuplah ilmu orang perempuan untuk mengurus rumah. Pantang tok nenek katanya...perempuan memang tak boleh bagi celek mata luas2..

Jelas segala2nya kini benar belaka bila perempuan terlalu pandai, dia jadi memandai2 lamtas dia  gagal  mengimbangi ilmu  bernafsu  kita sembilan berakal hanya satu lalu lahirlah peribadi seperti Prof. Dr. Khadijah Din bukan nama sebenar.

 

No comments:

Post a Comment