Thursday, June 10, 2010

Melayu baru, melayu lama

Melayu baru melayu berugama. Tak pernah rasa tua sentiasa berjiwa muda. Dari kecil sudah diajar mengenal sakinah, siapa mad jais, mad asli, mad 'arid lissukun.

Melayu lama yang bijak pandai gilakan gelaran, gila glamour gilakan pengiktirafan, yang buta kayu cukup pandai bagi gelaran orang yang bernama mad dengan gelaran mad kerbau, mad katak, mad pau dan entah macam2 ada gelaran selagi ada yang namanya mad.

Melayu baru sekadar bersalin kulit, ada yang kawin mamak, kawin mad saleh ,kawin cina, kawin india dan kawin campur tapi darah yang mengalir itu adalah darah melayu...kata orang tua2 kulit, tulang dan mata putih asal dari bapa manakala daging, darah, urat dan mata hitam asal dari ibu,

Tidak boleh lari dari asal usul yang namanya orang melayu.

Melayu lama konon melayu terbilang, padahal makin hari makin pelupa...yang kenal lagi munkin cuma buah2 sukun, langsung tak nak ambil tahu dan tak minat nak belajar hukum2 mad dan apa makna sukun walaupun sudah di ufuk senja.

Melayu lama masih kuno seperti dalam zaman batu mendakwa konon dia melayu terhebat.
Fasih menulis dan membaca dalam bahasa Inggeris sudah dikira melayu bertamadun.

Mohd. Yusof dipandang rendah oleh anak2 buah kerana tidak pernah menggunakan sepatah pun bahasa Inggeris pada anak buahnya.

ketika RAAF datang melawat mes pegawai TUDM...Tuan Yusof melayan tetamunya sambil berjenaka dalam bahasa Inggeris sebab mat saleh dah tentu tak reti melayu.

Selesai majlis anak buah berkata;

' tak sangka tuan tera cakap orang putih...terkejut kami '

jawab tuan Yusof;

' i don't speak stupid english to stupid people '

Mesej tuan Yusof jelas, jadi tak payah bermegah dengan kebolehan berbahasa Inggeris kalau nun mati bertemu dengan huruf izhar pun kita tak mampu nak hurai hukum dalam hukum2 tajwid.

Melayu baru boleh hidup aman dengan Ah Kau kedai runcit tepi jalan, boleh tunggu maniam masuk taman bawa roti dan boleh bersepakat dengan sapa saja asalkan punya kesedaran semua bangsa takutkan Tuhan.

Melayu lama sembang serupa nak berjuang mempertahankan tanah tumpah darah tapi anak2 dihantar menuntut diluar negara bahkan bermustautin disana entah sampai bila2. Sikit demi sedikit tanah melayu kian tergadai digadaikan oleh cerdik pandai anak2 melayu lama.

Melayu baru tetap setia disini bersama anak2 dan cucu2 kami, memelihara hasil keringat sendiri sambil bebas bercerita dengan Ah Kau peniaga beras yang setia jadi tokey kilang padi...tak pernah peduli pun nak ajak orang melayu berkelahi...apatah lagi Maniam tin2 pon2...kesana sini mengusung jajan...tak terlintas dihati Maniam nak turun padang bersingsing lengan dengan parang....diam2 Maniam menghimpun kekayaan untuk membantu saudara2nya di India.

Melayu lama yang berdendam tak sudah2...berdengki nombor satu...cemburu tak menentu...sembang? pang!pang!pang! memang minat melayu lama...suruh kerja paling tak suka....mengampu dan diampu mainan  politik orang2 melayu lama.

Celek2 mata nak ajak melayu baru buka langkah.

Ingat melayu baru kesah!!!

Melayu lama bermegah membuka lembah, dari satu lembah ke satu lembah sedangkan melayu baru berbahagia bersama anak cucu orang2 melayu yang kawin campur, bersatu padu tak kira bangsa dan ugama yang menumpang teduh di bawah rumpun melayu.

Milik siapakah melayu lama itu.

Sah! melayu lama milik UMNO kuno

Terima kasih mak kerana membuka mataku mengenal siapakah kita yang di katakan melayu....mendidikku untuk menghargai diri dilahirkan melayu.

Meminjam semangat mak dari zaman bintang tiga, zaman british, zaman kapal layar hinggalah era mahathir dan dunia tanpa sempadan. Hari pertama mahathir memecat anwar, pada hari tu juga semangat mak membara semula.

' Mana gambar mahathir...mana! '

Nasib baik rumah kita tak de gambar mahathir. Kalau ada, gambar itu katanya akan dipijak2 dan diludah2 demi memelihara maruah bangsanya yang tercinta.

' Takkan Melayu hilang didunia '

No comments:

Post a Comment