Sunday, June 6, 2010

Doktor Kerajaan dan Doktor Swasta

Perjuangan paling mulia dalam hidup apabila kedengaran suara pesakit memanggil nama anda doktor.

Bukan mudah mendapat gelaran terhormat sebagai seorang doktor...tak perlu nak ampu orang2 agung atau orang2 kanan raja....gelaran mulia dari rakyat yang mana rakyat agungkan nama seorang tuan doktor walaupun baru menyarung jersi warna putih bersih.

Hargailah gelaran mulia itu dengan sepenuh hati biarpun ramai doktor bersungut gaji doktor kerajaan tak setimpal dengan kajian mereka selama ini. Bersengkang mata malam dan siang...sedangkan tawaran gaji dihospital swasta lebih lumayan dan berlipat kali ganda jika berkhidmat diluar negara.

Betulkan niat, luruskan hati....aku berbakti kerana Allah. Gaji yang dibawa balik berkat dan tak pernah habis bahkan wajah doktor berseri2 sampai kemati...dijamin syurga pada yang dimuliakan kerja2 semasa didunia.

Mengimbau kembali wajah2 kebanyakan doktor2 pelatih di hospital kerajaan khususnya doktor2 remaja melayu...muncungnya sedepa...nak marah2 bila pesakit tanya lebih2 bahkan memandang wajah mak cik2 dan pak cik2 pun mereka tak sudi...hinanya rakyat yang miskin menerima rawatan doktor2 muda....muda2 pun dah perangai doktor teruk tak nampak jalan nak jadi doktor pakar yang disegani. Cuba buka sejarah Doktor paling dikagumi tolak dr Mahathir yang hilang identiti.

Berlainan dengan yang doktor2 muda bangsa asing bukan melayu, masih ada ruang untuk melemparkan senyuman...bergurau dengan Adam yang bulat...tak jumpa punca siap telefon kawan tanyakan sebab musabab.. ketika menerima rawatan di wad kecemasan persekitaran jelas menunjukkan betapa bangsa asing bijak menghargai diri sendiri. Menghambakan diri memikul amanah dan yakin pada impak masa depan yang lebih sempurna. Hasil didikan bertuhan...buat baik dibalas lebih baik.

Di luar dinding ruang hospital siap di tampal kenyaataan umum yang lebih kurang macam ni lah,

( Sekiranya anda tidak mendapat layanan yang memuaskan dari pegawai perubatan yang bertugas sila buat aduan ke pejabat no. sekian2 atau talian terus ke nombor sekian2. Setiap pesakit diperuntukkan 30 minit masa rawatan tertakluk pada keadaan semasa)

Ni apa cerita ni. Semua benda nak kena mengadu. Sikit2 nak mengadu. Kemana perginya attitude orang melayu khususnya orang2 kerajaan dan juga doktor2 melayu.

Beban hutang belajar jangan dijadikan alasan untuk bertugas sambil lewa. Ingat semula saat manis cik2 dan encik2 doktor seronok menyarung white coat kesana kemari bahkan dimana saja....sedangkan kalau ikut hukum akal dan peraturan dalam occupational health jelas kuman punca penyakit ada dimana2.

Pendek kata nak beli makan kat luar kawasan bangunan hospital pun selesa dengan white coat. Naik shuttle balik kolej pun tak lekang dengan white coat. Betapa seronok, bangga dan bergayanya cik2 adek menyarung white coat seperti mana pemain bola negara beruntung dan bernasib baik dipilih menyarung jersi kebangsaan.
( The chosen )

Jadi, perlukah pelatih2 berwhite coat semasa menjamu selera tambahan pula berada diluar kawasan hospital...dek seronok sangat dengan uniform doktor, sampai terlupa tentang kewujudan kuman ada dimana2. Tidak kah terlintas yang kemunkinan tuan doktor sendiri
boleh menjadi punca pembawa kuman kepada pesakit yang tak sembuh2.

Bila dah mula masuk bertugas dibilik menunggu sama juga jadinya macam pemain bola kebangsaan era 2010 yang terlalu excited....adalah dua tiga orang doktor melayu yang menyerlah....selebihnya macam kuih ketayap digerai2 yang hanya berintikan hampeh kelapa.

Anak2 melayu sepatutnya menjadi doktor melayu yang mantap fizikal dan mental. Bangga bukan ayat pemilik white coat tapi bahagia menerima tanggungjawab paling dimuliakan.

Sebak dada sehingga menitis air mata mendengar pengakuan doktor2 melayu yang ditawan dalam misi aman Ke Gaza.

Sumbangan kemanusiaan mereka sepatutnya dijadikan iktibar pada para2 doktor anak2 melayu berugama Islam yang berbakti ditanah air sendiri.

Bagi kita yang sudah merangkak senja....puasa sunat bukan saja mendekatkan kita dengan Tuhan bahkan seakan turut sama merasakan kesengsaraan rakyat palestine yang tak cukup makan...Perjuangan rakyat Palestine mempertahankan bumi Ambiya' menginsafkan para ilmuwan untuk apa kita berilmu kalau tidak untuk beramal.

Tundukkan nafsu dengan berpuasa tanda setiakawan umat Islam.

Iktibar yang dibawa pulang oleh pejuang2 Islam yang tidak mengira bangsa dan keturunan yang ditawan Israel laknatullah seharusnya dijadikan semangat baru untuk ikhlas berbakti kerana Allah.

Memang susah nak ubah orang. Ubahlah diri sendiri ke arah yang lebih baik nescaya dengan sendirinya dapat mengubah orang disekeliling supaya jadi baik.

Ketika menerima rawatan diklinik swasta doktor India yang dah lanjut usia menjelaskan sebab musabab kenapa sakit ini boleh terjadi tapi di akhir conclusion doktor itu berkata;

' saya rasa awak ada buat sikit kebaikan dalam hidup sebab tu tuhan bagi awak sembuh'

Dr. India pun percaya pada kuasa yang luar biasa bukan hak mutlak doktor sepenuhnya. Doktor yang baik kena berfikiran diluar kotak doktor.

Jika tidak, ramai doktor2 melayu hampeh. Bahasa stereo type tuan doktor,

' sakit apa! saya bagi ubat ni! makan jangan tak makan! p amik ubat ! lepas 2 bulan jumpa saya!

Makin berkembang stress among doctors.

Doktor2 kena kembalikan rasa stress kepada Allah.

Pembuat2 dasar pasti akan merasa bersalah kerana membiarkan doktor2 kerajaan di timpa stress.

Dari situ lahirlah chemistry antara sesama insan yang berilmu dan beramal.

Kenali potensi diri dan kekuatan peribadi.

Tuan2 doktor akan lebih selesa berbakti kerana Allah sebab Allah memerhati melalui stethoscope semulajadi dan para2 malaikatNYA di semua penjuru sepertimana CCTV.

Jangan sampai dibilik rawatan dah keluar arahan kena ada CCTV.

Misi kerajaan dan Swasta berbeza.

Seperti misi malaikat dan misi iblis.

No comments:

Post a Comment