Thursday, June 10, 2010

Kue Chang lagenda bulan Jun

Hari ni hamba berpeluang melihat sendiri pembikinan kue chang makanan tradisi kaum tionghua. Ada mitos lagenda tujuh keturunan bagaimana bermulanya sejarah kue chang ditanah besar.

Bukan mudah mendapat peluang istimewa berkenalan pembuat kue chang yang serba boleh dalam menyediakan makanan tradisi kuan tong asal usul Islam bertapak di Yunan.

Bahan2 didatangkan khas dari China sempena bulan Jun a legendary affair : Dumpling Festival

Dried prawns at best quality
salted egg yolk
chestnut
Black-eyed beans
chicken meat
Black mushroom
Red Dhals


5 spices powder
Glutinous rice
Bamboo leaves dari China
Tali ikat kue chang di import dari China

Membuat kue chang bukan satu perkara mudah. Tak terbuat dek anak2 zaman sekarang tak kira bangsa China sendiri atau yang converted maupun yang ada darah2 cina.

Kekuatan pada pembuat kue chang ini melambangkan kuatnya semangat keturunan yang dimiliki. Meskipun ada diantara kaum kerabatnya terdiri dari saudara2 baru Islam...masih tak daya menandingi kepakaran pembuat kue chang yang satu ni.

Hamba bersyukur di akhir2 kehidupan berpeluang menikmati suasana penyediaan kue chang yang rapi dan bersih.

SubhanAllah...sesungguhnya ada pengajaran disini dalam kita memelihara keturunan,

Hadir Nabi Muhammad S.A.W adalah untuk menyempurnakan akhlak. Menyatukan umat Muhammad tanpa mengira bangsa maupun keturunan....kaya atau miskin..kecantikan bukan ukuran...Islam mengeratkan persahabatan.

Dikesempatan ini suka hamba melahirkan rasa terima kasih yang tak terhingga pada sahabat lama yang sudi membenarkan hamba belajar dari ilmunya penuh didada. Dia berjuang mempertahankan asal ususl keturunannya tanpa sokongan anak2 cukup saja dengan sokongan suami yang setia menemani dan menyediakan segala keperluan dan kelengkapan pelbagai jenis masakan Cina khususnya kue chang itu sendiri.

Meskipun dia sebenarnya kecewa dengan persekitaran, anaknya Sazaly, Iskandar yang bersubang dikiri, Aizuddin berliuk lentuk seperti itik pulang petang, sedih dengan kehidupan anak2 yang bakal ditinggalkan hasil dari kemewahan duniawi yang dikecapi namun pada masa yang sama dia tak putus2 beramal dalam memenuhi tuntutan agama. Dia berpegang teguh pada ketaatannya terhadap kedua ibu bapa. Pada masa yang sama memiliki kepakaran memasak warisan bangsa dan keturunan.

Segala bentuk ilmu boleh dipelajari dalam keluarga ini. Iman bukan sesuatu yang boleh diwarisi.
Kekuatan iman boleh dipupuk dan dibaja dengan ilmu yang ada disekeliling kita. Dia mewakili kaum ibu yang ada supaya tidak cepat berputus asa. Tahun demi tahun dia merakamkan semangat bangsa melalui kekuatan kue chang yang disediakan dengan harapan melahirkan The Spirit of Chang ke dalam jiwa anak2 muda di sekelilingnya khususnya anak cucu pembuat kue chang itu sendiri.

Saat dia tiada didunia, mana munkin ada pengganti pewaris kue chang lagi namun kekuatan semangat yang dibawa membuat hati ini tak munkin melupai segala kenangan bersamanya.
Satu penghormatan yang tidak terhingga diberi peluang mengenali insan seperti dia.

Semua ini mengajar hamba, bukan kita yang merancang, bukan kita yang menentukan. Takdir penentu segalanya. Hamba2Mu didunia fana ini melakunkan watak mengikut kadar kemampuan pembakar semangat yang ada. Diuji dan terus diuji sehingga menemukan kita jalan hakiki. Islam menemukan kita dengan semangat kesepaduan ummah sepertimana kue chang dibungkus kemas.

Terbayang rasa ketika Fatimah r. a mengadu keletihan pada ayahandanya tanpa pembantu untuk menguruskan rumah tangga lalu baginda meyakinkan Fatimah, Bukit Uhud ditawarkan pada baginda untuk bertukar menjadi emas namun baginda memilih kesenangan di akhirat untuk keluarga baginda lalu Fatimah di ajarkan beberapa kalimah dari Jibril untuk di amalkan selepas solat.

Berzikir, bertahmid dan bertakbir selepas solat adalah amalan khusus dalam membina kekuatan dalaman khususnya kaum perempuan yang keletihan.

' SubhanaAllah 33 kali, Alhamdulillah 33 kali dan AllahuAkbar 33 kali dan diakhiri dengan tiada daya dan kekuatan melainkan pertolongan Allah '

Tidak semua umat Muhammad bijak dalam serba serbi apatah lagi nak bikin kue chang yang luar biasa, nak buat ketupat lemak selemak2nya, nak bikin dodol yang liat sampai tak melekat dijari dan macam2 kebolehan yang boleh diwarisi.

Apa yang pasti semua umat Muhammad khususnya yang berugama Islam pasti kenal dengan kalimah tauhid zikir, tahmid dan takbir.

'Bacalah dengan ( menyebut ) nama Tuhanmu Yang Menciptakan'
( Al 'Alaq - 1 )

Kue Chang mengingatkan hamba syurga bukan hak sorang2 diri. Alangkah bahagianya jika kita dapat berusaha sedaya upaya membawa tujuh keturunan kita bersama.

Bacalah dengan nama Allah. Dalam masa kita dilimpahi kesenangan dan sudah bersedia menerima dengan hati yang terbuka ketika kita dirundung malang.

No comments:

Post a Comment