Tuesday, June 8, 2010

Masam-masam manis

Senyum biarpun sumbangannya sangat kecil impaknya terlalu besar.

Mula membiasakan senyuman dalam rumahtangga pasti diluar, ceria sentiasa.

Bila hilang senyuman dalam rumah jangan diimpikan kebahagiaan diluar.

Maaf cakap!orang Kedah susah sangat nak senyum berbanding dengan orang Kelantan yang murah dengan senyuman.

Sesungguhnya orang susah senyum menyimpan sejarah silam bersama perasaan dendam dan airmata. Diterjemahkan pada expresi yang menggerunkan umat. Tak kenal maka tak cinta. Begitulah hakikat orang susah senyum. Bukan dia tak baik cuma dia tak ingin didekati. Jiwanya melekat pada kasihsayang ibu sejati.

Rahsia orang susah senyum sebab orang tu terlalu baik hati. Cover line la konon! Hanya orang susah senyum saja dapat menilai hati budi orang2 yang sealiran dengannya tambah pula hati orang2 yang suka buat2 senyum. Sekilas pandang orang2 susah senyum dah kenal yang mana jantan yang mana betina.

Yang murah dengan senyuman juga tak semestinya baik. Penuh dengan tipu daya.

Tak kira lah dari mana asal usul senyuman...apa yang penting senyumlah dengan ikhlas dan semua senyuman hendaklah dibalas...biarpun dihati masih berat nak senyum.

Senyum tu kan sedekah....sejauhmana keikhlasan sedekah kita, bukan kita yang tentukan. Yang penting kita menunaikan tuntutan ugama.

Mulakan hari ini dengan senyum yang berseri....pasti berterbangan jin2 jahat disisi yang sentiasa seronok andai ramai manusia mengerutkan dahi.

Jangan berlengah lagi, senyum2 lah selalu supaya anak2 cucu senang sekali. Biar terpendam segala sumpah dan dendam, yang terpancar hanyalah kasih sayang dalam senyuman.

Anak2 terdidik dengan membudayakan senyuman dalam rumahtangga pasti menghargai setiap detik bersama ibu bapa. Nikmat paling berharga.

Makin bercambah2 guru yang malas menjawab salam anak2 murid bahkan nak senyum pun malas.

Ustaz2 pula ramai yang laser....usahkan nak senyum, dipandangnya anak2 murid seolah2 dia satu orang saja yang layak menghuni syurga.

Kemana lagi anak2 nak bersandar bila mak dan ayah susah nak senyum.

Guru2 dan ustaz2 jauh sekali.

Sama2 kawan hati tertambat.

Ramai di depan mata yang nama Iskandar bukan, Zulkarnain pun bukan.

Iskandar bersubang ditelinga kiri, yang nama Aizuddin melengguk macam itik pulang petang.

Marshitah dan Siti Sarah hilang integriti wanita solehah seperti dalam sirah nabi.

Ulama terkenal dari Indonesia belajar senyum selama enam bulan. Padanlan semasa menyampaikan ceramah, dia tak henti2 memberikan senyuman didepan, dikiri dan dikanan sedang kita yang memandang terawang2 diangkasa melihat wajah ceria dan bahagia.

Kabarnya guru2 diluar negara memang mempraktikkan teknik senyum kaedah psychology paling berkesan, mendidik murid hormat pada diri sendiri. Bila mak bapa susah nak di ajar, guru2 disana punya kesedaran tinggi nak ubah mentality anak2 lebih berjaya.

Cikgu yang mempamerkan wajah kesayangan pada anak2 murid, tak mustahil anak2 akan concentrate gila masa belajar. Menjadikan guru idola mereka.

Manusia paling berani adalah manusia memulakan experimen menggunakan dirinya sendiri.

Sama2lah kita berkongsi ramuan rahsia dalam senyuman.

Bersama senyuman ku dambakan hidup ini.

No comments:

Post a Comment