Friday, June 11, 2010

Dumpling Festival


Kalau dulu kue chang hanyaku lihat bergantungan serumpun dalam satu ikatan di gerai2 kereta sorong di Petaling Street, siapa sangka hari ini kue chang sudahku bawa bertandang ke rumah.

Macam2 legendery affair yang dikaitkan dengan kue chang ini sehingga dinamakan khusus Dumpiling Festival bagi anak cucu menghayati peristiwa bersejarah bagaimana kue chang mula di ilhamkan.

Setelah sekian lama segala persoalan tentang kuih muih ini bermain dikepala, kini mula terjawab dan merungkai segala sejarah. Dihati dulu selalu terdetik kenapa gerangan kue chang dikatakan istimewa dikalangan masyarakat Cina. Kuih yang dibungkus kemas, kelihatan seperti kuih kauci bergantungan serata alam. Sesungguhnya, kue chang seakan memberi pesanan pada anak cucu yang memandang supaya tidak lupa pada adat resam keturunan.

Alhamdulillah, hamba diberi peluang bukan saja bertemu semula dengan kawan lama bahkan dapat melihat sendiri sisa2 kekuatannya yang ada biarpun sudah dimamah usia, dia dilihat bersemangat dan berupaya menyediakan beratus2 kue chang tempahan saudara mara dari pelbagai ragam keturunan dalam satu lagenda rasa.

Hari ini hari Jumaat penuh berkat jatuh pada 11. Jun 2010 menjadi ingatan yang tidak dapatku lupakan kerana mendapat sentuhan kue chang.

Hadiah paling istimewa bagiku untuk sama2 menikmati rasa asli kue chang buatan tangan saudara seagamaku lambang kekuatan cinta lagenda yang tidak mengenal bangsa maupun keturunan, tidak menghina yang miskin maupun mengangkat yang kaya dan tidak memilih rupa semata berlandaskan Islam agama yang dibawa.

Kue Chang melambangkan semangat bangsa yang taat setia. Bangsa yang cintakan negara, rakyat dan alam semesta.

Islam mencukupkan segala rasa dengan kasih sayang, ehsan dan iman.

' Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu boleh berkenal2an ( beramah mesra antara satu sama lain ) Sesungguhnya semulia2 kamu disisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu ( bukan yang lebih keturunan atau bangsanya ) Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam PengetahuanNya ( akan keadaan dan amalan kamu ) '

( Al-Hujurat: 13 )


No comments:

Post a Comment